Stiluri şi curente în artă. Istoria artei şi reprezentanţi.
Respect pentru artă

Lista stiluri,curente care incep cu litera ‘R’

Renasterea, Quattrocento - Scoala umbriana

Publicat de artex la 21 - August - 2009

RENASTEREA IN ITALIA

Periodizare

  • Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
  • Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
  • Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
  • Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul

QUATTROCENTO (secolul XV)

SCOALA UMBRIANA

Pietro PeruginoFlorenta nu este singurul centru cultural - artistic important, provincia Umbria din centrul Italiei cunoaste de asemenea o mare prosperitate economica si o inflorire artistica deosebita.

Si aici se afla puternice familii protectoare si comanditare de arta, iar cele mai importante orase sunt Urbino (condus multi ani de puternicul Federico de Montefeltro, condotier intelept si mecena important), Perugia, Assisi, Arezzo s.a.

Aceasta provincie se bucura de un peisaj cu foarte multa verdeata, o luminozitate, limpezime a atmosferei si o transparenta a aerului speciale, care permit perceperea orizonturilor indepartate, culorilor intense ale peisajului, luminii stralucitoare.

Fiecare dintre aceste trasaturi fundamentale ale peisajului umbrian isi vor gasi ecoul in pictura.

De fapt, scoala umbriana reprezinta canalul de legatura intre scoala din nord (Florenta) si Roma. Aici se vor dezvolta numeroase personalitati artistice, foarte diferite intre ele, din care cauza scoala umbriana prezinta numeroase tendinte si este mai putin omogena decat cea florentina.

Principalii reprezentanti sunt:

Renasterea, Quattrocento - Scoala florentina

Publicat de artex la 31 - Iulie - 2009

RENASTEREA IN ITALIA

Periodizare

  • Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
  • Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
  • Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
  • Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul

QUATTROCENTO (secolul XV)

SCOALA FLORENTINA

Fra AngelicoEste prima dintre scolile italiene care cunoaste o dezvoltare fara precedent. Ea are rolul de a incerca sa rezolve principalele probleme ce stau in fata pictorilor.

Va domina intregul secol al XV-lea, dand tonul in materie de noutati, dar pierzandu-si acest statut spre sfarsitul Quattrocento-ului (datorita crizei sociale, filozofice si artistice de la sfarsitul secolului)

Spre deosebire de venetieni, florentinii, unii dintre cei mai mari freschisti din intreaga Italie, vor adopta cu mare retinere culorile in ulei, numai dupa o indelungata perioada de prospectare.

In principal, cea mai importanta caracteristica fundamentala a intregii scoli este atentia acordata desenului pe care-l considera prioritar, culoarea venind sa se adauge doar ca un element ajutator, pentru intelegerea subiectului.

Principalii reprezentanti in prima jumatate a secolului:

Principalii reprezentanti in a doua jumatate a secolului:

Promo, Q, R

Quattrocento - Dezvoltarea picturii

Publicat de Marina la 31 - Iulie - 2009

RENASTEREA IN ITALIA

Periodizare

  • Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
  • Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
  • Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
  • Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul

QUATTROCENTO (secolul XV)

Dezvoltarea picturii

Spre deosebire de arhitectura si sculptura, pictura va evolua mult mai lent, dar va ajunge in primul plan al atentiei artistilor si comanditarilor de arta.

Locul principal pe care-l va ocupa se explica prin posibilitatile sale multiple de reflectare a noilor idealuri umaniste si rezolvarii unor porbleme complexe, prin care se va face posibila transpunerea realitatii.

Mijloacele de care se slujeste, pe care le descopera si le foloseste frecvent, sunt reprezentarea spatiala, cu ajutorul perspectivei, clar-obscurul, legile compozitiei, folosirea tehnicii culorilor de ulei. Abordarea acestei tehnici se face incet, cu destula retinere si sovaielnic, deoarece cei mai multi pictori, mari maestri ai frescei, sunt refractari la noua tehnica.

In principal, tematica continua sa ramana religioasa, dar dispare treptat caracterul sacru, subiectele biblice fiind transpuse in realitatea vietii cotidiene.

Subiectele sacre interpretate laic vor constitui principala preocupare a pictorilor, alaturi de aparitia si dezvoltarea portretului (ca modalitate de redare a individualitatii si trasaturilor psihologice), nudul si subiectele alegorice (transpunerea realitatii sub forma simbolurilor) si mai rar chiar subiecte actuale, cum ar fi bataile celebre, cu larg ecou asupra contemporanilor.

Cele mai frecvente, continua sa fie compozitiile murale, legate de marile ansambluri ahitectonice: biserici, palate, ville sau scuole, pentru ca treptat, si tablourile de sevalet sa se raspandeasca.

In Quatrocento, pictura italiana este relativ neomogena datorita numeroaselor scoli sau centre de pictura.

Dintre cele mai importante sunt:

In secolul urmator aceasta impartire pe scoli va dispare, singurul centru care va purta amprenta unei scoli ramanand Venetia.

Q, R

Quattrocento - Dezvoltarea sculpturii

Publicat de Marina la 30 - Iulie - 2009

RENASTEREA IN ITALIA

Periodizare

  • Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
  • Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
  • Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
  • Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul

QUATTROCENTO (secolul XV)

Dezvoltarea sculpturii

Este un domeniu in care patrunderea noutatilor este foarte rapida, datorita numeroaselor opere clasice descoperite in urma sapaturilor arheologice.

In acest secol isi castiga definitiv autonomia, ronde-boss-ul, desprinzandu-se de monumentul de arhitectura.

Domeniile preferate sunt in egala masura basorelieful si statuara, iar genurile preferate sunt nudul, portretul, statuia ecvestra, si monumentele funerare.

Tematica este legata de subiecte profane, de obicei inspirate din mitologia antica, fara sa se neglijeze si subiectele religioase. Astfel, cele mai multe basoreliefuri ce raman legate de monumentul de arhitectura religioasa, vor fi dominate de subiecte sacre.

Exista insa si subiecte profane, mai ales cantorii, in cadrul loggiilor cantaretilor din corul unei biserici. Statuara abordeaza mai ales subiecte mitologice sau inspirate din realitate (personalitati militare, eruditi si oameni importanti ai vremii), sfinti sau personaje biblice.

Cele mai folosite materiale au fost bronzul (bine polisat si patinat), marmura si ceramica smaltuita.

Personajele preferate au fost: barbati, adolescenti, copii, femei.

Sculptura va influenta puternic pictura prin tratarea sculpturala a corpurilor (modelarea volumelor), atitudini, drapaje, etc.

Actul de nastere al sculpturii renascentiste este considerat Concursul de la 1401 pentru decorarea portilor de bronz ale Baptisteriului de la Florenta, lasate neterminate de Andrea Pisano.

Tema concursului a fost Sacrificiul lui Abraham (sau Avraam), participatii fiind obligati sa respecte un cadru compozitional sub forma de trifoi cu patru foi. Printre candidati s-au numarat artistii, precum Brunelleschi, Jacoppo della Quercia, Lorenzo Ghiberti, etc. Castigatorul fiind Lorenzo Ghiberti.

Cei mai de seama reprezentanti ai sculpturii Quattrocento sunt:

Promo, Q, R

Quattrocento - Dezvoltarea arhitecturii

Publicat de Marina la 27 - Iulie - 2009

RENASTEREA IN ITALIA

Periodizare

  • Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
  • Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
  • Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
  • Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul

QUATTROCENTO (secolul XV)

Dezvoltarea arhitecturii

  • Activitatea constructiva este foarte intensa, datorita cererilor si comenzilor de edificii publice, religioase sau case particulare deosebit de numeroase. In aceasta perioada, raspunderile arhitectului le include si pe cele ale constructorului propriu-zis sau ale antreprenorului.
  • Accentul se deplaseaza de la constructiile religioase care trec pe planul secund, la case si resedinte particulare de tipul vilelor sau palatelor. Acestea din urma reprezinta cele mai frecvente constructii ridicate in oras (vilele fiind mai mult construite la tara).
    1. Palatul Pitti (arh. F. Brunellecshi), este realizat pentru rivalul familiei de Medici, bancherul Pitti, intr-o forma deschisa, diferita de cubul clasic, fara curte interioara, in schimb cu un parc de mari dimensiuni),
    2. Palatul Ruccelai (arh. L.B. Alberti) reprezinta tipul clasic, de forma cubica si cu fatadele decorate cu pilastrii dorici, ionici sau corintic,
    3. Palatul Medici (arh. Michelozzo Michelozzi), de asemenea are forma clasica de cub, ferestrele de dimensiuni diferite de la parter la etajul 2, sunt incununate de frontoane si arcuri semicirculare,
    4. Palatul Strozzi (arh. Benedetto da Majano).
    1. Palatul Manzoni (de pe Canal Grande),
    2. Scuola din San Roco (scuola = sala de sedinte pentru bresle)
  • Principalele tipuri si trasaturile generale ale palatelor italiene sunt cristalizate la Florenta, palatele florentine devenind modele pentru restul oraselor. Cu toate acestea, de la inceput se contureaza o diferenta majora intre palatele florentine si cele venetiene.

    Palatul PittiPalatele florentine au un aspect de fortareata, cu ziduri puternice, bine ancorate in sol si in care domina plinul (zidul) fata de gol (ferestre). Ele au forme bine geometrizate (paralelipipedice, cubice), in care accentul cade pe liniile drepte, unghiurile de 90 grade.

    Abia in Renasterea tarzie, spre Manierism si Baroc se renunta treptat la predominanta liniilor drepte, apreciindu-se tot mai mult cele curbe, spiralate, sinuoase pentru a se exprima astfel dinamisul, fragmentarea sau accidentarea fatadelor.

    Deocamdata, in aceasta perioada de cristalizare a trasaturilor, atentia se va indrepta spre exprimarea calmului, linistii, simplitatii, claritatii si echilibrului. Din punct de vedere al planului, palatele florentine reiau vechea dispozitie a caselor romane, fiind compuse de regula dintr-o curte interioara delimitata de siruri de arcade sprijinite pe coloane, in jurul careia sunt dispuse 1-2 etaje cu spatiile functionale necesare desfasurarii vietii.

    Ca si in cazul caselor romane, viata intregii familii este concentrata spre interiorul casei – curtea interioara, desi acum mai mult ca altadata, prin ferestrele de la fatadele exterioare se realizeaza si o deschidere spre strada sau parcuri si gradini. Aspectul relativ greoi al palatelor este determinat de predominanta liniilor orizontale, folosirea pietrei ca material de constructie si predominanta plinului fata de gol.

    Astfel, fiecare etaj este subliniat prin liniile orizontale ale corniselor decorative si accentueaza separarea neta a acestora. La randul lor, ferestrele formeaza si ele o linie orizontala. Totusi, pentru a elimina monotonia acestor fatade, se face o diferentiere intre etaje prin: ritmul, forma si dimensiunile ferestrelor, decorarea lor cu variate elemente arhitectonice, folosirea ordinelor arhitectonice si jocul alternantelor de bosaje.

    In general, palatele renancentiste au deschideri dreptunghiulare (ce devin elemente definitorii pentru stilul renascentist), fiind incununate de arcade semicirculare, frontoane in variate solutii. Aceste ferestre prezinta dimensiuni ce cresc de la parter (unde sunt cele mai mici pentru a asigura apararea locuitorilor intr-o perioada inca tulbure si de conflicte) spre etajele superioare.

    De asemenea, ritmul in care ele strapung plinul fatadelor este inca lent, riguros calculat matematic, pe verticala linia ferestrelor atenuand putin impresia de orizontalitate data de cornise. Aceasta linie verticala a ferestrelor este dublata uneori de pilastrii ce au capiteluri clasice, repartizati dupa regula stricta data de Vitruvius: la parter doricul, la primul etaj ionicul, iar la cel de-al doilea, corinticul.

    In sfarsit, folosirea pietrei de rau, diferit taiata sau fasonata, sporeste impresia de robustete, ea alternand de la parter spre etajele superioare, de la piatra bruta cu bosaje in relief sau taiata in diamant, la piatra fin slefuita, fara bosaje evidente. Toate palatele florentine prezinta una sau doua intrari cu ancadramente dreptunghiulare ca si la ferestre si puse in evidenta prin frontoane, cornise decorative sau coloane si colonete angajate cu capiteluri ionice si corintice.

    EXEMPLE

    Palatele venetiene se deosebesc de cele florentine prin cateva elemente specifice, desi in mare parte pastreaza aceeasi configuratie ca ele. Datorita conditiilor geografice si climaterice speciale, precum si a perioadei de liniste si pace, la Venetia palatele sunt mult mai deschise spre peisaj prin numarul mare si dimensiunile apreciabile ale ferestrelor.

    Dominatia golului fata de plin se adauga unei preferinte speciale pentru bogatia ornamentala, exprimata prin utilizarea elementelor arhitectonice sau decorative gotice (arcuri frante, trifoiul cu patru foi etc), logii, pilastrii si coloane cu capitele corintice, cornise mult mai ample si bogat decorate, frontoane, frize decorative si chiar policromie (mozaicuri sau fresce ca niste covoare orientale).

    EXEMPLE

  • Arhitectura religioasa cade pe planul doi, bisericile si baptisteriile noi ce se ridica pastreaza planurile traditionale de tip bazilical sau rotonde. O atentie speciale insa, se acorda fatadelor principale si mai ales intrarilor in biserica.
  • In incercarea de a elimina impresia de masivitate, se vor folosi ferestre cu ancadramente dreptunghiulare, incununate de frontoane de care sa le puna in evidenta. La interior, se renunta la arcurile frante specifice goticului si se trece la plafoane drepte si casetate, impodobite cu reliefuri decorative si pictate si la cupole cu tamburi asemeni celei create de Brunelleschi, dar care la exterior nu sunt terminate prin turnuri inalte.

  • Arhitectura civila, de interes public – un accent deosebit se pune acum pe organizarea si sistematizarea oraselor. Se construiesc numeroase piete sau diferite edificii publice (logii, case ale breslelor, spitale etc.)
  • Dezvoltarea arhitecturii este puternic influentata de aparitia personalitatilor artistice care pot avea un rol extrem de important, punandu-si amprenta pe intreaga epoca. Dintre cele mai mari arhitecti care au avut un astfel de rol insemnat s-au numarat:
  • Filippo Brunelleschi (1377-1446, Florenta) – arhitect, sculptor si pictor, este una dintre cele mai importante personalitati din sec al XV-lea

    Leon Battista Alberti (1404-1472, Florenta) – arhitect, sculptor, muzician este unul din cele mai mari teoreticieni ai Italiei

    Benedetto da Majano (1391-1471) – arhitect si sculptor, el realizeaza palatul celebrei familii Strozzi la Florenta, concepand o fatada specifica palatelor florentine: etaje subliniate prin cornise orizontale, ferestre de dimensiuni diferite in functie de etaj, incununate de arcade semicirculare (etajul 2), cu arcuri (etajul 1).

    Michelozzo Michelozzi (1442-1497) – arhitect si sculptor este realizatorul Palatului familiei Medici din Florenta, a vilei familiei Medici din Corregi si cel ce va reface complexul manastirii San Maria (adevarata parohie a Medicilor).

Promo, Q, R