RENASTEREA IN ITALIA
Periodizare
- Pregatirea Renasterii – Prerenasterea (secolul al XIV-lea)
- Renasterea timpurie – Quattrocento (secolul al XV-lea)
- Renasterea de apogeu – Cinquecento (prima jumatate a secolului al XVI-lea)
- Renasterea tarzie – Cinquecento (a doua jumatate a secolului al XVI-lea) desfasurandu-se uneori in paralel cu Manierismul
QUATTROCENTO (secolul XV)
Dezvoltarea picturii
Spre deosebire de arhitectura si sculptura, pictura va evolua mult mai lent, dar va ajunge in primul plan al atentiei artistilor si comanditarilor de arta.
Locul principal pe care-l va ocupa se explica prin posibilitatile sale multiple de reflectare a noilor idealuri umaniste si rezolvarii unor porbleme complexe, prin care se va face posibila transpunerea realitatii.
Mijloacele de care se slujeste, pe care le descopera si le foloseste frecvent, sunt reprezentarea spatiala, cu ajutorul perspectivei, clar-obscurul, legile compozitiei, folosirea tehnicii culorilor de ulei. Abordarea acestei tehnici se face incet, cu destula retinere si sovaielnic, deoarece cei mai multi pictori, mari maestri ai frescei, sunt refractari la noua tehnica.
In principal, tematica continua sa ramana religioasa, dar dispare treptat caracterul sacru, subiectele biblice fiind transpuse in realitatea vietii cotidiene.
Subiectele sacre interpretate laic vor constitui principala preocupare a pictorilor, alaturi de aparitia si dezvoltarea portretului (ca modalitate de redare a individualitatii si trasaturilor psihologice), nudul si subiectele alegorice (transpunerea realitatii sub forma simbolurilor) si mai rar chiar subiecte actuale, cum ar fi bataile celebre, cu larg ecou asupra contemporanilor.
Cele mai frecvente, continua sa fie compozitiile murale, legate de marile ansambluri ahitectonice: biserici, palate, ville sau scuole, pentru ca treptat, si tablourile de sevalet sa se raspandeasca.
In Quatrocento, pictura italiana este relativ neomogena datorita numeroaselor scoli sau centre de pictura.
Dintre cele mai importante sunt:
- Scoala florentina
- Scoala umbriana
- Scoala padovana
- Scoala venetiana
In secolul urmator aceasta impartire pe scoli va dispare, singurul centru care va purta amprenta unei scoli ramanand Venetia.
[...] pictor renascentist timpuriu, cel mai valoros reprezentant al pictorilor de inspiraţie sacră din Quattrocento si al Scolii [...]
[...] este un reprezentant de seama al Picturii Quattrocento si al Scolii [...]
[...] Dono di Pratovecchio, 15 iunie 1397 - 10 decembrie 1475) este un pictor italian, reprezentant al Picturii Quattrocento si al Scolii [...]
[...] GOZZOLI (1421 - 1497) este un pictor italian renascentist, reprezentant al Picturii Quattrocento si al Scolii [...]
[...] del Verrocchio este un reprezentant al Picturii Quattrocento si al Scolii [...]
[...] dei Franceschi, 1420/16/10 - 12 octombrie 1492) este una dintre cele mai marcante figuri ale Quattrocento-ului italian, fiind o personalitate multilaterala, pictor, matematician, [...]